Een weekje verder - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Kiki, Joost, Rachel - WaarBenJij.nu Een weekje verder - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Kiki, Joost, Rachel - WaarBenJij.nu

Een weekje verder

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Kiki, Joost, Rachel

13 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Rustenburg

We zijn inmiddels al weer even bezig hier in Rustenburg. Internet hebben we niet altijd. Enkel bij een plaatselijke kroeg die voorziet in wifi, vandaar dat het even heeft geduurd.

We zijn deze week bij een school geweest. Een gewone basisschool die ook 3 klassen heeft voor speciaal onderwijs. Nu was dit een "witte" school en dus best rijk. Er waren hier veel middelen ter ondersteuning van de leerlingen die wat extra begeleiding nodig hebben. De school telt 1300 leerlingen en er is ruimte voor allerlei kunst en creativiteits vormen. Kortom niet zo anders dan bij ons, enkel veel groter. Wij kennen geen basisscholen van 1300 leerlingen. Nu willen we natuurlijk ook eens kijken bij een school in een sloppenwijk. Dat is wel even anders. Maar daarover volgende week meer.

Inmiddels is de productie van de vogelhuisjes leuk op gang gekomen, we hebben er aardig wat af nu en die zijn ook al geschilderd. Nu worden ze gedecoreerd door een client die zeer goed kan tekenen en schilderen. Ook hebben we een paar voedersilos gemaakt. Echter het op maat zagen van hout is en blijft een probleem. De cliënten hebben zeer veel moeite om recht te zagen. Schuren en timmeren zijn er wel een paar die dit kunnen. We hebben inmiddels contact met een man die zijn eigen meubelfabriek heeft. We gaan hem vragen om voor spes bona pakketjes te zagen zodat de cliënten enkel iets in elkaar hoeven te zetten, schuren, schilderen. Volgende week komt de krant langs om ons te interviewen en foto's te maken van de vogelhuisjes. Zijn benieuwd of het wat reclame op leverd. Ook willen we langs dierenwinkels en tuincentrum om te kijken of verkoop via hun mogelijk is.
Spes Bona heeft nu een contract met de mijnen hier in de buurt om zakjes te maken met zeep en wcpapier voor de mijnwerkers als ze weer boven komen. Kunnen ze zich wassen. Maar de mijnen moeten flink inkrimpen, minimaal 14000 man eruit. Dat is de helft, en dus ook de helft van de inkomsten van spes bona.

Dinsdagsmiddags hadden we even vrij! Wij erop uit, hadden via via de tip gekregen om naar een bepaalde lodge te gaan daar kun je met baby leeuwen knuffelen. Nou dat leek ons wel wat. Zo gezegd zo gedaan. Wij hebben met een witte leeuw, twee normale leeuwen en een hyena geknuffeld. Helemaal geweldig! Zie foto's . Ook nog bij serval katten in het hok geweest. Gewoonweg tof om dat eens te doen.
Toevalligerwijs stonden we even te kletsen met de eigenaar. Een Indische man, die het geweldig vind wat voor werk wij doen. Hij bood ons meteen aan dat de cliënten van spes bona altijd langs kunnen komen. Free of charge. Dus wij gaan volgende week maar eens een uitstapje regelen met een bus vol cliënten. Helaas is het niet super toegankelijk voor rolstoelen. Maar wordt vast dikke pret. We hebben het weer zwaar.

Groet van ons 3-en.

• 16 Februari 2013 - 13:43

Sandra:

Super leuke foto`s.
    Heel veel plezier met jullie uitstapje volgende week en succes met de vogelhuisjes!

Groetjes,
    Sandra

• 16 Februari 2013 - 14:37

Fred En Marijke:

Erg leuk die foto's maar je hoeft ze niet mee te brengen die leeuwtjes
    Ik hoop dat Spes Bona een beetje de inkomsten vast kan houden Zijn de ontslagen alleen bij de mijnen of overal. Wonen deze kinderen ook daar of hebben ze nog een thuis??
    Groeten en geniet ervan Fred en Marijke

• 16 Februari 2013 - 20:01

Claudia De Borst:

Hallo avonturiers. In ieder geval moet ik jullie de groetjes doen van iedereen uit Peijnenburg. En natuurlijk over jullie werk vertelt. Nou zei Fred, die trailies slopen wij er wel even uit.Tuurlijk Fred.Wat een prachtige foto van jullie met de leeuwen welpjes. Nou Joost als ik de moeder liefde van Kikki zo zie. De vertederende blikken. Wat een mooi leven in de natuur. Al zouden sommige onderwerpen schrijndend zijn. Zoals de mijn werkers en het wonen in de sloppen wijken.Wat zou het een kleurrijk geheel zijn de vogel huisjes. Jullie doen het goed daar.Wij wensen jullie veel succes met jullie ondernemingen. Liefs vanuit Peijnenburg Soest. Claudia.