Werken - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Kiki, Joost, Rachel - WaarBenJij.nu Werken - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Kiki, Joost, Rachel - WaarBenJij.nu

Werken

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Kiki, Joost, Rachel

04 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Rustenburg

Wij willen werken, de mensen hier van Spes Bona zijn echt te aardig. Ze willen ons steeds van alles laten zien. Maar dat is niet de bedoeling. Afgelopen woensdag hebben Rachel en Kiki mee gelopen met de avonds dienst. Die beginnen hier om 18 uur tot 6 uur. 7 dagen op, 7 dagen af. Hetzelfde geld dus voor de dagdiensten. Tijdens de avond dienst werden allerlei wonden verzorgd. Zo ook bij iemand met decubitus wonden. Die echt diep zijn. Ongeveer 5 cm diep. En de lucht van die wonden is echt niet te ....... Deze wonden zijn er al zo'n 3 maanden! Deze man heeft ook nog een stoma en een suprabubische catether. De werkwijze is hier niet zoals wij die kennen, de hygiëne kan wel een stuk beter. Ook wordt vaseline hier gezien als een wonderzalf. Wat het bepaald niet is. Zelfs op kleine sneetje, blaren wordt vaseline gesmeerd. Zo 1985! ;-) hier willen we morgen een gesprek over met de directrice. Er zijn betere middelen en ook goedkoper dan zoals het nu af en toe gaat.

Er is ook een meisje in het huis dat de hele dag vast zit op een stoel, ze wordt gefixeerd met lappen katoen. Te zielig voor woorden. Meer het feit is dat zij zeer snel kan wegrennen en zo voor een auto kan lopen. Er is gewoonweg niet de manuren om haar los te laten en steeds in de gaten te houden. Ze proberen zoveel mogelijk haar los te laten maar de praktijk is dat ze maar een paar uurtjes per dag los kan. Op zijn max. Kiki en Rachel gaan regelmatig even met haar lopen zodat ze even uit de stoel is. Ook hebben we op de markt een bal voor haar gekocht. Zo'n zacht bal met noppen erop. Hier was ze ontzettend gelukkig mee. Zat er op te trommelen en te lachen en kermen.

Het eten is hier; 's morgens een ontbijt, of pap of brood. Lunch is warm en goed eten. 'S avonds vaak een stuk taart of kaas uien brood met koffie. Voor de cliënten. Tussen door zijn er veel clienten die steeds met snoep of chips rondlopen en eten. Dit krijgen ze ook veel van elkaar. Rond de klok van half acht, acht uur is er nog een koffie moment. Het trieste aan dit is dat de vrouwenvleugel dan is afgesloten. De vrouwen wachten achter het hek tot het open gaat. ( foto volgt nog) Dan kan er eindelijk koffie gedronken worden. Na de koffie gaan de eersten naar bed. De hekken zijn dicht om problemen te voorkomen. Zodat de mannen er niet bij kunnen. Begrijpelijk maar triest om te zien. De vrouwen zelf maken er het beste van trouwens. Die hebben het gezellig met elkaar tijdens het wachten. Maar in onze ogen is het niet helemaal correct. We hebben nog geen idee hoe het anders kan. Aangezien de avond dienst bestaat uit 2 man personeel voor 56 cliënten.

Wat betreft de vogelhuisjes, er zijn er nu 15 klaar om te gaan schilderen. Dat gaan we morgen doen. Ook iets van een productielijn verder proberen vorm te geven. Kijken wie wat goed kan.
We proberen tevens morgenmiddag als het werk klaar is naar het lighthouse shelter te gaan. Dit is een opvang huis voor aids baby's. Daarover later meer.

Groet van ons.

• 05 Februari 2013 - 11:17

Mariette:

Schrijnend..
    Genoeg werk te doen dus!

Heel veel succes.
    xx.

• 05 Februari 2013 - 11:52

Loes:

Lieve jongens, wat een triest verhaal, sterkte en veel liefs loes

• 05 Februari 2013 - 12:16

Sandra:

Wat een prachtige pakkende verhalen tot nu toe,deze mensen sluit je echt in je hart.
    Wat hebben we het hier in Ned dan goed geregeld met medische middelen!
    Genoeg uitdaging nog voor jullie.....
    Foto`s zien er ook super uit,prachtige dieren,over jullie korte broeken maar niet te spreken,wij lopen hier nog gezellie in winterse pakken:))))
    Veel succes lieve mensen,en blijf jullie verhalen volgen.

Liefs,
    Sandra

• 05 Februari 2013 - 18:38

Jolien Mackaay:

Wat een verhaal zeg. Jullie hebben heel veel uitdagingen. Heel veel succes.
    Groet jolien

• 05 Februari 2013 - 19:29

Roelfina:

Ha de kleurtjes zijn wel gemengd dat is mooi. Voor decubitus zal ik eens navragen wat te gebruiken, jullie hebben geen modern matriaaal.
    Ziet er wel gezellig uit zo buiten bezig zijn, wil best zo'n vogelhuisje:)

• 07 Februari 2013 - 15:27

Sander Koenen:

merken jullie iets van het voetballen? ik weet hoe het stadion van Rustenburg er uit ziet. er blijkt aan alles tekort, maar een oude tv zal er toch wel zijn? alle goeds, sander

• 08 Februari 2013 - 22:04

Gerda Louwerse:

Aan jullie alledrie, bijzonder confronterend wat jullie tegen komen. Nederlandse normen loslaten en je gevoel laten spreken, dat kunnen jullie!! Liefs

• 09 Februari 2013 - 14:41

Roelfina:

Hoi,
    De natuur is geweldig lijkt me, dierentuin dieren die zo maar bij je langs lopen of voor je auto uitrennen.
    Werksituatie primitief dus roeien met de riemen die je hebt.
    Ik heb nagedacht en rond gevraagd hoe we dat ookalweer deden die decubitus wonden.
    Al die protecollen en behandelingen veranderden ook door alle nieuwe spullen en inzichten.
    Maar blijvend is natuurlijk de wisselliging.
    Vroeger spoelden we deze wonden met waterstofperoixide 3% en na spoelen met water wond randen dun met zinkzalf en steeds goed schoon maken met olie. Nu zou je ook gaasjes met eusol of alginaaten in kunnen stoppen voor het schoonmaken. Eigenlijk zou een arts de wond schoon moeten maken het rotte vlees eruit. Als het schoon is kan de wond weer dicht groeien. wel altijd de wond randen beschermen, heel dun met zink olie.
    Ik weet niet of jullie een apotheek hebben. creme voor wondranden en oppervlakkige wonden is Flammecerium creme op basis van zilversulfadiazine. Vaseline beschermd alleen de huis als die nog intact is.
    Voor jezelf tandpasta onder je neus smeren, doen ze in politieseries ook, ha ha
    Lijkt wel een lesje, misschien kunnen jullie er iets mee.
    Werkse en groeten :)

• 11 Februari 2013 - 14:18

Tamara De Leeuw:

Wat een gewelldige onderneming en wat zullen jullie veel ervaring opdoen.
    Maak er iets moois van!
    Groetjes, Tamara

• 11 Februari 2013 - 21:39

Claudia De Borst.:

Wouw,wat een ingrijpende verhalen. Petje af voor jullie. Ook groene leem {klei} werkt uitstekend in wonden en op wonden. Mocht je echts iets willen weten over geneesmiddelen. Hier in Soest hebben wede pure apotheek de Pil van Dennis en weet werkelijk overal wat op. Jullie foto's ga ik nog bewonderen. Alleen de zon foto s vermijd ik. Hier kou sneeuw brrr. Maar de kachel wordt vroeg aangemaakt.Raad eens ja door nog steeds mijn lieffie. Hier alles goed.Hans had vandaag een hond uit het water gered. En liep bloots voets in pure Hollandse klompen. Bravo Hans. Nou, heel veel sterkte en plezier en de groetjes van iedereen uit Peijnenburg.Claudia.